Skip to main content

MiraKa verzorgt slavenroute voor de Zomerschool

De Zomerschool Nieuw-West is gestart op maandag 8 juli 2013. Drie weken lang krijgen leerlingen informatie om hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Woensdag 10 juli was een thema dag gepland over het Nederlands slavernijverleden. Onder de titel “Hink-Stap-Sprong door de slavernij” maakten 40 leerlingen kennis met dit verleden, verzorgt door MiraKa Educatie.

In de basisschool Het Koggeschip werden de leerlingen voor deze themadag opgevangen. De presentatie van Maria Reinders-Karg (MiraKa Educatie) behandelt de kern van het slavernijverhaal. Wanneer ben je slaaf en wie weet de naam van de eerste slaaf en ook dat slavernij van alle tijden is. Ook werden er objecten of voorwerpen besproken en was er voor de leerlingen suikerriet om te proeven.

In kleurige t-shirts en met herkenbare tasjes stapten de leerlingen met hun begeleiders de bus in. Iets over tienen werden de groepen verwelkomd door de MiraKa begeleiders en ging de zogenaamde slavenroute of erfgoed wandeling van start. Op de route langs het paleis op de Dam, de Nieuwe Kerk,  het Amsterdam museum, het Begijnhof en het huis van de Burgemeester  kregen de leerlingen informatie hoe de stad Amsterdam rijk was geworden door de slavenhandel en de slavernij.
Het einde van de route was in Museum Geelvinck-Hinlopen of in het Stadsarchief. In het museum  ging het vooral over suiker en in het archief over Jacqueline Ricket, fruitverkoopster in 1884. Op het Museumplein in 1883 werd deze fruitverkoopster tentoongesteld met nog 28 inwoners van Suriname. Er zaten leergierige leerlingen bij die de vragen bij de opdrachten goed wisten te beantwoorden, kortom een geslaagde eerste woensdag waarbij slavernij centraal stond.

Fotoreportage:

 https://picasaweb.google.com/101414982404485735764/20130710MEZomerschoolErfgoedwandeling?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ3Gn4Si6b7q2wE&feat=directlink

“Cursiefjes”

  • Een leerling zei na het bezoek aan de Nieuwe Kerk dat ze het wel raar vond dat mensen die andere mensen ontvoeren en mishandelen zo belangrijk waren en ook zoveel geld hadden.
  • In Museum Geelvinck-Hinlopen zagen de leerlingen hoe belangrijk suiker en chocolade zijn geworden in allerlei variaties van snoepgoed producten.
  • In het Stadsarchief maakten de leerlingen kennis met de fruitverkoopster Jacqueline Ricket in de tentoonstelling op het Museumplein in 1883. De leerlingen zagen de toegangskaartjes die 25 cent kosten om de tentoonstelling te bezoeken.