Skip to main content

„De kleurrijke wereld” van de OBS de Fuik

Als MiraKa op 25 maart 2014 deze ” kleurrijke wereld” in het Oerhollandse Den Ilp betreedt, hebben meester Tim en Jan en de leerlingen van groep 5 t/m 8 er al 3 weken van hard werken opzitten. Het project beoogt de kinderen zich te laten inleven in de geschiedenis van de slavernij, met de driehoekshandel als speerpunt. Daarnaast willen de meesters de kinderen óók de keerzijde van onze rijkdom laten zien. Hen laten beseffen hoe goed ze het hebben.

Ter introductie bezochten de leerlingen de tentoonstelling ’de zwarte bladzijde’ in het Scheepvaartmuseum. Op school werden een aantal thema’s in de breedte uitgewerkt. Een totaalbeleving van hoofd/handen/hart, waarbij een groot scala aan creatieve en ambachtelijke technieken en vaardigheden werd ingezet. Van rap en lied voor de katoenplantage tot een beeld van Tula die de slavenopstand leidde. Van riet uit het Hollandse Waterland bouwden ze een Afrikaanse hut na. Kan het mooier?!

MiraKa kwam deze dag om de kinderen via Hink-Stap-Sprong, een van haar educatieve programma’s, meer over de slavernij in de Nederlandse Koloniën te vertellen en te laten meebeleven. Maria en Jannette starten met het verhaal over hun eigen achtergrond; respectievelijk Surinaams en Nederlands. Analoog daaraan lieten ze de kinderen het bitter van het kwasibitta (een medicinaal kruid) en het zoet van het suikerriet proeven en vertelden het daarbij behorende verhaal van zwart en wit in de slaventijd. Na de pauze ging de verhalenkoffer open, om aan de hand van objecten te ruiken, voelen, proeven en verhalen te vertellen. Ter afsluiting zong de klas een lied dat meester Tim begeleidde op zijn elektrische gitaar. Er werd gedanst en tot slot werd United, een muzikaal rap-filmpje over mensenrechten bekeken.

Met name de jongens waren gefascineerd door capoeira, een mengvorm van dans en vechtsport, die op de plantages in Brazilie ontstond uit Afrikaanse dansen. Mooi dat Ime, één van de leerlingen, zich in pangi (omslagdoek) en anjiesa (hoofddoek) wilde kleden. De diverse vormen van deze hoofddoeken hebben ieder een eigen betekenis als één van de geheime talen van de slavernij en ook de motieven op de omslagdoek vertellen een verhaal. Tijdens een kijkavond voor ouders, familieleden en bekenden is dit prachtige project afgesloten. De kinderen hebben de volwassenen aan de hand van hun beelden verteld wat ze geleerd hebben.

MiraKa zet haar petje af voor de organisatoren van dit project!