Een mooie entree

Voor de school staat een groep jongens met elkaar te praten. Ik heb vaak nogal wat materiaal bij me, dus ook weer richt ik me tot deze jongens en vraag of er iemand kan helpen de koffer uit de auto te halen. De langste jongen wordt aangewezen, waarop een andere zegt, ik ga met je mee, waarop ik zeg, lopen jullie maar mee. Zo begin ik mijn gesprek met deze jongens.  Ik geef ze allemaal een hand en hoor hele mooie namen, sommige kan ik niet goed uitspreken. Opeens roept een van de jongens, “mevrouw, niemand van ons is hier geboren, waarop ik meteen antwoord, jongens, ik ben ook hier niet geboren”. Ze kijken me een beetje ongelovig aan. Een mooi begin om op deze manier kennis te maken met deze groep jongens, die van de ISK zijn, dat staat voor Internationale schakelklas.

sam_9749-1313-x-877

Een mooie entree op het MCO Amsterdam voor een nieuw educatief programma, “Sailing Letters, brieven uit de 17e eeuw. Samen met Darja, een collega van de School der Poëzie, verzorgen we een gastles in de klas van Trudy Coenen, lerares Nederlands en docent van het jaar 2010. Het eerste deel van de les gaat over het Nederlands slavernijverleden van de “oost en de west” en vormen van moderne slavernij als uitbuiting en mensenhandel. En daarna maken de leerlingen kennis met de objecten die gerelateerd zijn aan slavernij.

sam_9754-1254-x-837

In filmpjes en afbeeldingen zijn tot slaaf  gemaakte mensen  uit de Oost en de West te zien. Daarna krijgen de leerlingen te horen dat Nederland en Engeland in de 17e en 18e eeuw met elkaar in oorlog waren, waar een vast onderdeel van de oorlogen in die eeuwen de kaapvaart was. Een kaper was een schipper die van de overheid het recht had gekregen om schepen buit te maken die een vijand was. De kaper moest zich wel houden aan regels die waren vastgelegd in kapersbrieven. Al die brieven zijn terechtgekomen in het archief van het High Court  in Londen en goed bewaard.

sam_9759-1520-x-1140
Hierop aansluitend legt Darja aan de leerlingen uit dat ze een slavenlied kunnen schrijven, wat ingeleid wordt met een filmpje. Voor het schrijven van een gedicht wordt “Sailing Letters”, brieven uit de 17e eeuw geïntroduceerd.  De leerlingen mogen kiezen of ze individueel of in groepjes aan de opdracht werken. Af en toe is er hulp nodig, maar het resultaat is verbluffend, als ze hun gedicht voorlezen. De leerlingen vonden de  lessen “leuk, interessant, informatief, goede presentatie, leuke opdracht, leerzaam, handig om te weten”, kortom voegt een leerling er nog aan toe, “anders dan de gewone les”.

sam_9764-1520-x-1140

You may also like...