Skip to main content

MiraKa verzorgt opnieuw de slavenroute voor de Zomerschool

“Jullie hebben mooi zonnig weer meegebracht! Maar het slavernijverhaal is niet zo zonnig hoor!.” Zo begon Maria Reinders-Karg van MiraKa Educatie haar 2e stadswandeling op woensdag 17 juli 2013, in het kader van de slavernij, voor de leerlingen van zomerschool Amsterdam Nieuw-West en hun begeleiders. De twee groepen kinderen waren herkenbaar door hun paarse en oranje t-shirts. Hulde aan de organisatie van de zomerschool die de educatieve wandeling zo goed organiseert! Iedere groep was van tevoren degelijk geïnformeerd en geïnstrueerd.  

Rond half tien stapten zo’n 40 leerlingen met begeleiders en hulpouders de bus in, op weg naar het Paleis op de Dam. Daar stonden de MiraKa begeleiders de groepen op te wachten. Het timpaan van het Paleis op de Dam werd door een aantal leerlingen heel bijzonder gevonden. Ze zagen de fraaie en informatieve ambachtskunst van vroeger, zo merkte één van de leerlingen op. Na het paleis werd de route vervolgd langs onder meer de Nieuwe Kerk, het Amsterdam Museum (schuttersgalerij), het Begijnhof en de ambtswoning van de Burgemeester.

In Museum Geelvinck kwamen de  leerlingen op de Keizersgracht het voormalig koetshuis van de familie Geelvinck Hinlopen binnen. Hier bekeken ze de expositie van producten waarin suiker – een belangrijk product van de slavenarbeid – voorkwam. Via de prachtige tuin liepen ze naar het woonhuis dat aan de Herengracht gelegen is. In die lommerrijke tuin was er even tijd voor een fotoshoot.  En ook kregen de leerlingen zo beeld van de rijkdom en grandeur van een grachtenpand uit de 17e en 18e eeuw, dat zich over de diepte tussen 2 grachten uitstrekte. In het woonhuis verkenden ze de tentoonstelling “Swart op de Gracht”. Gevelstenen waarin slavernijproducten als suiker, cacao, koffie en tabak te zien waren, werden bekeken. De vitrine met op verschillende wijze bewerkte chocola en de fraai gedekte tafel trokken de meeste aandacht. Maar ook de stijlkamer oogstte bewondering. Via wandkleden, schilderijen en meubilair kregen leerlingen beeld van hoe rijke families leefden in de gouden eeuw (1600-1700).

In het Stadsarchief hoorden de leerlingen dat New York vroeger verruild was voor Suriname. Spanjaarden, Fransen en Engelsen waren al even in Suriname geweest maar in 1667 veroverde de Zeeuw Crijnssen Suriname op de Engelsen. Via de vrede van Breda werd Suriname “geruild ” tegen New York. Toen was dat logisch, omdat Suriname al plantages had en New York bestond uit een aantal lemen hutten. Een leerling: “Maar als we New York gehouden hadden, zag het er misschien nu net zo uit als Suriname”.

In de hal van het Stadsarchief was een film te zien over hoe de grachtengordel van Amsterdam door de tijden heen was gegroeid. MiraKa begeleidster Glenda: “Hier kunnen jullie zien hoe de grachtengordel is gebouwd.” Een leerling pareerde: “Maar niet met eerlijk geld.”

Na de erfgoedwandeling stapten de leerlingen rond één uur weer op de bus. Een lange wandeling met heel veel informatie en heel veel fantastische leerlingen die bij het onderwerp betrokken waren. Net als hun ouders trouwens, die soms voor het eerst het verhaal van het Nederlands slavernijverleden hoorden.

Enkele reacties van leerlingen:

  • Op het Begijnhof vertelde een leerling dat ze hier nooit zou willen wonen, omdat je allemaal geluiden hoort wanneer je ziek bent of slaapt.
  • Op datzelfde Begijnhof vertelde MiraKa begeleidster Glenda het verhaal over de slavin Lea Parijs die daar gedoopt werd. Ze vroeg de leerlingen: “Waarom wordt iemand gedoopt?” Een van de leerlingen: ”Iemand wordt gedoopt, zodat je een fijn leven mag leiden. Maar een slaaf had helemaal geen fijn leven!”
  • In het opdrachtenboekje stonden 3 spreekwoorden en gezegden waar suiker in voorkomt. De opdracht was om zelf een spreekwoord te bedenken. Achraf bedacht enthousiast een nieuw spreekwoord ” met de suiker vertrekken”. Goed bedacht!  Figuurlijk betekent het, het zoet weghalen uit de samenleving door slavernij en letterlijk de ruwe suiker weghalen om die in Amsterdam te gelde te maken in een van de vele suikerbakkerijen die Amsterdam in de 17e en 18e eeuw rijk was.

Foto-reportage:

https://picasaweb.google.com/101414982404485735764/20130717MEZomerschoolErfgoedwandeling?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNim89Ljv9aUNQ&feat=directlink