Skip to main content

MultiCulti op het Clusius College

De gastlessen van Stichting Stil Verleden zijn onderdeel van de projectweek MultiCulti  tweede jaars van het Clusius College in 2020. Met het lesprogramma ”Geregistreerd” maken de leerlingen kennis met het thema slavernij en de slavenregisters die nu online staan.  

Het Clusius College ligt in een woonwijk in Grootebroek. Al bij binnenkomst valt de fleurige entree op en de goede ontvangst. Een school waar docenten aandacht besteden aan het Nederlands slavernijverleden. Dat is prachtig en petje af voor het initiatief van die docenten die aan het thema slavernij een projectweek organiseren.

Binnen korte tijd is alles klaargelegd. Het lesprogramma “Geregistreerd” gaat over de slavenregisters die vanaf 31 oktober 2019 nu helemaal online zijn te volgen. In allebei de groepen die mee zullen doen bestaat de klas uit Nederlandse leerlingen. Het zijn leerlingen van het VMBO.

In mijn introductie ben ik benieuwd of de leerlingen begrijpen wat het woord MultiCulti betekent. Andere culturen, krullend haar, taal, dat leggen ze goed uit en ik neem me zelf als voorbeeld, niet om mijn kleur, maar  mijn tongval viel op. De docenten hebben in hun voorbereiding filmpjes laten zien over slavernij en dat werkte heel goed. Vervolgens werden de leerlingen in mijn presentatie meegenomen naar Suriname. Eerst werd de kaart van Suriname getoond en maakten ze kennis met de familie Karg. Daarna een korte verkenning door de stad Paramaribo, die voorkomt op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Opvallend zijn de verschillende religieuze gebouwen, die vreedzaam naast elkaar kunnen staan. Op de reis naar het binnenland een mooi beeld van Paramaribo en de “broccolivelden” van het oerwoud. Vervolgens een impressie van de beeldschone natuur en een Marron-dorp.

Uitleg over de slavenregisters en de kennismaking met Affie werd gevolgd op hun chromeboek.  Het ging heel goed met het online zoeken naar de slavenregister van Affie, die in “Geregistreerd” een belangrijke rol speelt.

Aan het eind van de besprekingen over de slavenregisters zijn er twee opmerkelijke vragen die leerlingen stellen:

Wie bedenkt dit om mensen te verkopen?
Is het nou goed of slecht dat mensen vroeger slaaf waren en nog steeds?

Voor een gastles maakt de samenstelling van welke doelgroep niet uit. Alle leerlingen doen gewoon mee en stellen bovengenoemde vragen en dat is mooi. In het kader van de MultiCulti projectweek wordt er op school Surinaams gekookt en gaan de tweede klassen naar de Suriname tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

educatie, Nederland slavernij VOC WIC, Slavenregisters Suriname

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *