Skip to main content

OBS Het Zand verdient een pluim

De Openbare Basis School Het Zand in Utrecht doen de naam van hun school alle eer aan.
Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid stimuleren,
Aandacht hebben voor ieder kind, met hart voor elkaar,
Nieuwsgierigheid prikkelen en oog hebben voor talent,
Duidelijke structuren bieden in een open ontspannen sfeer.

Stichting Stil verleden heeft dit op donderdag 28 november 2019 heel duidelijk gemerkt op OBS Het Zand waar leerlingen met verschillende achtergronden en culturele verschillen meededen met het lesprogramma Hink-Stap-Sprong door de slavernij vroeger en nu.

Al bij binnenkomst valt het op; een tafel met boekjes over Suriname, De wereld in kaart gebracht, De Antillen, Slavernij en Hoe duur was de suiker? Vervolgens is er op de woordmuur veel te zien van de VOC en de WIC, kortom het team besteedt heel veel aandacht aan het thema slavernij.

Wat een ontspannen sfeer. Eerst met de klas van juf Soumaya van groep 7 en juf Lenneke van groep 8 en na de pauze met de klas van juf Fleur groep 7 en juf Joyce van groep 8 aan de slag.

Als ik vraag wat de leerlingen weten over slavernij gaan bijna alle handen omhoog. De leerlingen zijn zo enthousiast, want ze weten al een heleboel over slavernij. Voor dat ik de leerlingen kennis laat maken met mijn ouders, heb ik nog een vraag aan hun. Waar ik ben geboren? Meteen reageert een leerling “ uit Suriname “. Mijn oma en opa komen uit Suriname en u heeft dezelfde tongval, daar hoor ik het aan. Zo mooi opgemerkt.

Na de kennismaking met mijn ouders laat ik een schilderij zien van Johannes Vermeer, met als titel de geograaf. Een schilderij wat laat zien wat er allemaal voor nodig was om de weg naar Indië  te vinden. De stap naar de slavernij is gauw gemaakt. De slavernij wereldwijd wordt besproken ook van vandaag de dag.

Dan is het tijd voor het onderdeel,  waar ieder leerling een wens, een gedicht, een tekening, een verhaaltje enz. mag schrijven op kaartjes. Op de tafel staan de takken, de flessen met schelpzand zodat de takken stevig in de fles staan.  De juffen en Mieke van Stichting Stil Verleden hangen de kaartjes aan de takken.

Wie klaar is mag naar Mieke die bij de educatiekoffer staat. De leerlingen mogen de voorwerpen voelen, vasthouden en suikerriet proeven. De educatiekoffer wordt  besproken. Daarin zitten objecten die te maken hebben met slavernij.

Mooi dat een leerling naar me toekomt en vraagt of er ook kinderen als slaaf zijn betrokken bij het bouwen van het voetbalstadion in Qatar. Dat is heel goed opgemerkt. Vaak zijn het arbeidsmigranten afkomstig uit arme landen in de regio, met name uit de Zuid-Aziatische landen rond India en uit Afrika. Er zijn daar vaak kinderen bij.

Hink- Stap-Sprong door de slavernij vroeger en nu wordt afgesloten met het lezen wat er op enkele kaartjes staat of de mooie tekening die is te zien.
“Dat er nooit meer slavernij voorkomt”
“Geen slaven meer, niemand is minder waard. Iedereen is anders maar goed”

Een goed en mooi moment om te eindigen met Tony Chocolonely , waar er naar 100% slaafvrije chocola wordt gestreefd, zonder kinderarbeid en moderne slavernij tot gevolg.

Stichting Stil Verleden dankt OBS Het Zand in Utrecht en de fantastische juffen voor hun goede voorbereiding van het thema slavernij.

educatie, Moderne slavernij, Nederland slavernij VOC WIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *