Workshops Maatschappijleer

De eerste groep aankomende docenten maatschappijleer arriveert. Maria en Mieke staan bij de deur en maken kennis met de studenten die één voor één binnen komen. Een gemengde groep van Nederlanders met een Marokkaanse, Turkse, Ethiopische, Syrische en Indonesische achtergrond, maar ook verschillend in leerjaar. Tussen de 20 en 23 jaar zijn de leeftijden. Het thema slavernijverleden en bewustwording van ons erfgoed is in het maatschappelijk debat heel relevant. Tegelijkertijd loopt als rode draad de nationale identiteit en Zwarte Piet discussie er doorheen. Hoe zouden aankomende docenten hiermee omgaan?

sam_0895-891-x-595

Maria begint met haar persoonlijk verhaal. Wie is ze, wat is haar identiteit. Zo maken de studenten kennis met haar familie in 1960 via een snapchat. Lange vlechten met strikken in het haar, dat was toen. Thuis werd er nooit over slavernij gesproken. ”Kijk de wereld in” , dat was het motto van haar ouders. Voor haar studie kon ze kiezen tussen Nederland en Amerika. Het werd Nederland, dezelfde keus die haar vader had gemaakt destijds. De koffer uit 1970 van Maria haar reis heeft ze meegenomen vandaag. Vervolgens vertelt Mieke als geboren en getogen Amsterdammer hoe Geuzenveld er vroeger uit zag en hoe verschillende migranten die elders vandaan kwamen zich in verschillende buurten vestigden. “Kruip in de huid van de ander” is een opdracht voor de studenten. Begrippen als zelfrespect, vernedering, macht, hoogmoed, angst, verdriet, onderdanigheid, verzet, vrijheid, mensbeeld, geen gevoel van identiteit voor de ander, superieuriteitsgevoel kunnen worden genoteerd.

sam_0898-955-x-637

Omdat het een projectdag is met lezingen en workshops over nationale identiteit komen we vanzelf bij de Zwarte Piet discussie. De meningen zijn verdeeld. Heeft identiteit te maken met Zwarte Piet. Wat en hoe vertel je het ontstaan van Zwarte Piet? Er was begrip dat de ander zich gekwetst voelde, maar ook was er begrip dat het een kinderfeest is. Sommige studenten vonden dat Zwarte Piet moet blijven. Maria geeft haar visie, gebaseerd op de historisch context, namelijk de figuur van Sinterklaas met een knecht is al meer dan 600 jaar oud. De figuur van een knecht rond 1850 verandert in een Afrikaan door de onderwijzer Schenkman. In diezelfde periode werd in het Nederlands Parlement gediscussieerd over de afschaffing van de slavernij.

sam_0907-1152-x-864

In de loop van de middag doorloopt de tweede groep aankomende docenten Maatschappijleer hetzelfde programma. De belangrijkste begrippen staan op het eind van het programma op het bord. Een leerzame middag loopt ten einde, met dank aan de studenten en docent Janneke.

sam_0917-958-x-639

You may also like...