Verhalen die verbinden. Gastlessen op de ISK in Rotterdam
Ze komen uit alle windstreken, spreken nauwelijks goed Nederlands, en hebben nog nooit gehoord over het slavernijverleden. Toch zitten ze aandachtig te luisteren. Voor het derde jaar op rij geef ik gastlessen op de Internationale Schakelklas (ISK) in Rotterdam. Deze lessen blijven me bij.
De ISK is ondergebracht in het Design College, een gebouw dat je al van ver herkent aan de aankleding van het gebouw als je ervoor staat. Je zou haast kunnen spreken van een opvallende architectuur. Vandaag geef ik vier gastlessen aan tweedejaars leerlingen die bezig zijn met het leren van de Nederlandse taal, maar ook andere vakken als geschiedenis. En vandaag zullen de leerlingen horen over het koloniale en slavernijverleden. De meesten van hen wonen, net als hun Nederlandse leeftijdsgenoten, gewoon in een huis in de stad. En wat mij telkens weer opvalt, is hun enorme gedrevenheid.
We starten met het korte filmpje Suiker, Slaven en Meesters. Daarna neem ik de leerlingen mee naar het land waar ik ben geboren. Ook zij zijn niet in Nederland geboren, en juist daarin vinden we herkenning. Ik vertel over mijn familiegeschiedenis en over het koloniale en slavernijverleden, een verleden dat voor de meesten van hen volledig onbekend is.
Met de educatiekoffer wordt het verleden tastbaar. Er wordt gevoeld, geroken, bekeken. En dan komen de vragen. We eindigen met een reflectie en een verwerkingsopdracht. Soms ontstaan er kleine, persoonlijke gesprekken, ondanks de taalbarrière. En juist daarin voel ik de kracht van deze lessen: verhalen die verbinden, over grenzen heen.
Met Stichting Stil Verleden geef ik stem aan een geschiedenis die te lang is verzwegen, zodat deze jonge generatie kan begrijpen, voelen en doorvertellen.