De laatste groep van deze reeks
Donderdag 21 mei vond de laatste schoolochtend plaats van de reeks van tien gratis
gastlessen in Park Rusthoff. Scholen konden zich hiervoor aanmelden volgens het
principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Het werd een prachtige dag. Eindelijk
waren de weersvooruitzichten goed en donderdag liet zich van zijn beste kant zien.
Terwijl ik op de klas stond te wachten, zag ik wandelaars, mensen in rolstoelen en moeders
met kinderwagens voorbijlopen. Wat mij opviel, was dat veel mensen nieuwsgierig keken. Ze
wilden blijkbaar weten waarom ik daar stond, maar durfden het niet goed te vragen.
Toen bleef een oudere dame met een rollator even stilstaan. Ze keek mij vragend aan. Ik liep
naar haar toe en vroeg of ze iets wilde weten. Ik vertelde kort waarom ik daar stond en wees
haar op het Crappabord. Omdat ze haar leesbril niet bij zich had, las ik de tekst voor haar
voor.
Vanuit de verte hoorde ik ondertussen de leerlingen al aankomen. Ik zag de leerkracht nog
kijken welke richting ze op moesten lopen. Ik zwaaide en vroeg: “Zijn jullie de leerlingen van
De Achtbaan?” Dat bleek zo te zijn.
Samen liepen we naar het Crappabord. De leerlingen hadden er zin in. Ik stelde mij voor en
vroeg of ze wisten waar ze waren. Deze klas kwam niet uit Sassenheim, maar uit Voorhout.
Dat dorp kende ik nog van vroeger; lang geleden heb ik daar zelf gewoond.
De klas was al verdeeld in drie groepen en zo konden de leerlingen meteen op onderzoek
uitgaan in het park. Ze waren enthousiast, maar ook snel afgeleid door alles wat ze zagen,
vooral de eenden trokken veel aandacht.
Bij de afronding liet ik verschillende objecten zien, zoals een katoentak, een slavenboei en
afbeeldingen van een suikerplantage. Aan de hand daarvan kon ik uitleggen dat er
verschillende soorten plantages waren en hoe slavernij verbonden was met producten als
katoen en suiker.
Op zulke momenten merk ik hoe een plek, een verhaal en een paar voorwerpen geschiedenis
dichtbij kunnen brengen.
