Donatushof op wereldtour
Op de Donatushof in Bemmel wordt Wereldoriëntatie gegeven vanuit een kennisrijk curriculum vorm in thematisch onderwijs, in een doorgaande lijn. Men verbindt de kennis die leerlingen opdoen met de wereld waarin ze leven. Dat was goed te merken tijdens de gastles over het koloniaal en slavernijverleden. De leerkrachten hadden zich zelf ook goed voorbereid op het thema. Bij het binnenkomen was de sfeer al goed te voelen.
Een podium met attributen, zoals kettingen en specerijen zijn zichtbaar. Een geïmproviseerde boekenkast laat boeken zien als ´Op de rug van Bigi Kayman´ van Henna Goudzand-Nahar en nog vele andere. Op de muur prijken de tekeningen van Hedy Tjin uit voornoemd boek, een creatieve activiteit van het project.
In totaal hebben 78 lieve kinderogen mij aangekeken, geluisterd en meegedaan met de gastles. In de drie 7e & 8e groepen is het heel bijzonder om de vragen van de leerlingen te beantwoorden. Daaruit bleek wat de leerlingen al wisten, maar aan de hand van mijn verhaal kwamen toch de nodige vragen.
Een aantal vragen en reacties die de leerlingen stelden waren: ‘mensen die donker zijn waren slaaf en mensen uit Zuid-Afrika. Naar Suriname zijn er slaven naar toe gebracht. De leerlingen hadden hun schriftje om aantekeningen te maken. Ze deden allemaal mee op de geïmproviseerde wijze. Er zaten geen tafels. De stoelen die er stonden werden als tafel gebruikt.
Als de educatiekoffer aan bod komt, is de interesse nog groter. Het is muisstil, iedereen luistert Iedereen wil proeven, van de kwassiebita tot aan suikerriet. Dan zijn de kaurischelpen te zien, als betaalmiddel tijdens de slavernij. Een praktijk die honderden jaren teruggaat. De schelpen worden vooral gevonden in de Indische Oceaan.
Het laatste deel van de gastles schrijven de leerlingen een wens of een versje, of ze maken een tekening.