Skip to main content

Op het Elzendaalcollege

De leerlingen van HAVO 4 krijgen vandaag een persoonlijk verhaal te horen. Een familieverhaal die er toe doet, gelinkt aan het koloniaal een slavernijverleden.

Van te voren hebben de leerlingen goede voorbereidende geschiedenislessen gehad. Over de verschillende kolonies die de republiek destijds had. 

Zo kregen de leerlingen te horen wie Marrons waren, namelijk afstammelingen van mensen uit Afrika en slaaf gemaakt. Dat ze op 10 oktober in 1760 zichzelf hebben bevrijd.

De leerlingen maken kennis met mijn persoonlijk familieverhaal, een ontdekkingsreis. Hoeveel van ons weten écht waar we vandaan komen? Deze ontdekkingsreis leerde me dat het begrijpen van ons verleden, hoe pijnlijk ook, ons helpt om de erfenissen die we meedragen, met liefde en trots te omarmen.

De leerlingen kunnen na het horen van mijn persoonlijk verhaal vragen stellen. Ook kan ik hun vragen stellen. Wat vinden ze er nu van dat ik het heb over het koloniaal en slavernijverleden, terwijl ik dat van huis uit niet heb meegekregen. Dat gold niet alleen voor de familie Karg, ook zijn er families die niet over het slavernijverleden spraken. 

Soms fluistert het verleden, onzichtbaar maar aanwezig, door de gangen van ons leven. Het roept vragen die we niet altijd durven te stellen. Wie waren mijn voorouders? Welke verhalen dragen mijn wortels? Mijn zoektocht naar antwoorden bracht me naar een onbekend hoofdstuk in mijn familiegeschiedenis, het verhaal van de Kargs.

De ontdekking van mijn slavernijgeschiedenis moet de leerlingen aan het denken zetten. Ze zijn nu aan zet om daarover te schrijven, aan de hand van de antwoorden wat ze hebben gehoord, of wat ze zelf al weten.

Wat een fijne school, maar ook wat een goed geschiedenisteam en het belangrijkste, wat een fijne leerlingen die geboeid zaten te luisteren en vragen stelden.