Dominicus College Nijmegen
Vriendelijk worden we ontvangen bij binnenkomst op het Dominicus College in Nijmegen door conciërge Paul en zijn collega. In het geschiedenislokaal worden de objecten en boeken over slavernij uitgestald. Al ruim een kwartier van te voren staan er leerlingen van de eerste groep voor de deur. Als een leerling de objecten ziet, stoot ze haar vriendin aan. “Vet” zegt ze. Als de les begint, is één van de eerste vragen “moeten we het nog wel hebben over slavernij?” Veel is ook wel bekend. Veel handen gaan in de lucht, dus wordt gevraagd wat voor producten de slaven in de Amerika’s verbouwden. Ook weet een leerlinge duidelijk uit te leggen wanneer je een slaaf bent. “Dan heb je geen vrijheid meer, iemand anders is de baas over jou”.
Eén van de stellingen luidt: “Dat er nog veel ongelijkheid is in Amerika, heeft niets te maken met de geschiedenis van de slavernij”. Een leerling reageert ‘donkere mensen zitten op het slechte pad’, weer een ander: ‘zwarte mensen hebben een achterstand’. Wens van leerling Femke: “ongelijkheid moet stoppen”. Er wordt geïnteresseerd geluisterd naar verhalen over de verschillende muziekstromingen die op Amerikaanse plantages zijn ontstaan. Een aantal leerlingen meldt zich spontaan aan om mee te doen bij het schrijven van gedichten. Ze zijn geïnspireerd geraakt en doen graag mee.