Skip to main content

Aandacht en eigen inbreng

Anna en Eefje, twee stagiaires van de Hoge school vonden het belangrijk om hun klas mee te laten doen met het educatief programma Van Slavernij naar…vrij? Het Montessori College Oost in Amsterdam is een gemengde school met verschillende nationaliteiten.  De leerlingen staan al te wachten voor de deur en willen graag naar binnen. Ze moeten nog even wachten, totdat alle voorbereidingen klaar zijn en het tijd is. Wie bent u en wat komt u doen, en als ik antwoord geef op hun vragen is het Oh ja. Belangstelling en enthousiasme zijn voelbaar.

SAM_5209 (1520 x 855)
Een klas die alles uit de kas haalt om te laten zien wat ze weten over het Nederlands slavernijverleden. Er is aandacht tijdens het programma. Iedereen doet mee. De vingers gaan steeds omhoog. Een opmerking bij het laten zien van de gebieden, forten en handelscontacten:  Maria, waarom is dat gele rondje daar? Het blijkt een VOC post in het gebied van de WIC te zijn, zeer opmerkzaam.

Het meegebrachte suikerbrood is meteen herkenbaar voor een leerling met Marokkaanse roots. Die krijgt de gelegenheid om uit te leggen waar dat voor wordt gebruikt.  Kortom, de filosofie van de school doet haar naam eer aan, er is duidelijk aandacht voor de eigen ontwikkeling. De verschillende culturen gaan samen in de klas, ook  als het over slavernij gaat.

Nederland, slavernij, VOC, WIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *